כשמשפחה מתפרקת- גירושין בראי ספרות הילדים
תופעת הגירושין התרחבה בעשורים האחרונים בעולם כולו וגם אצלנו,בישראל.
היא נחשבת כאחד מאירועי החיים הקשים ביותר ואינה מתוכננת במעגל החיים ,לא חלק מלוח זמנים שנקבע מראש .
ישנם מחקרים הטוענים שאין להשליך את כל הקשיים של הילדים על הגירושין. מחקרים אחרים מורים על כך שלגירושין השלכות שליליות ארוכות טווח על הילדים.  רוב הילדים אינם רוצים שהוריהם יתגרשו גם כשהם רואים אותם רבים וכועסים לעיתים קרובות. חוץ ממקרים בהם הם נחשפים לאלימות מסוגים שונים. ילדים מפרשים את עזיבת אחד ההורים את הבית כנטישה ודחייה ומרגישים כאילו ויתר ההורה עליהם . גיל הילדים מהווה גורם משמעותי בבדרך בה הם חווים ומפנימים את הגירושין.
לפניכם ספרי ילדים ונוער המשקפים תחושות ורגשות של ילדים שהוריהם מתגרשים/התגרשו

אבא ואמא של טל נפרדים / שולה מודן / איורים : אורה איל /  הוצאת מודן/1991
"הגננת ,למה הילד בציור כל כך עצוב? למה רואים רק רגליים של אבא ואמא שלו? זה אבא ואמא שלו באמת?"
כך שאלה שיזף בת הארבע וחצי את הגננת כשהקריאה לילדי הגן את הסיפור.
ובאמת ,אי אפשר לטעות ומבט חטוף על האיור בכריכת הספר מסמן לנו שהעלילה לא תהיה משמחת.
מצד שני,כותרת הספר "מרוככת" אבא ואמא " נפרדים" במקום מתגרשים.
העלילה מתחילה עם איור גדול,צבעוני ושמח של אבא אורי. טל,הילד שבסיפור מפליג בשבחיו של אבא והפעילויות שלהם ביחד.
אבל,לאט לאט מבינים שמשהו קרה ואבא מאד עצוב.
כשאבא מספר לטל שאמא ואבא נפרדים,מגלה לו טל שכבר הבין משהו: "שמעתי אותם מתלחשים ואומרים :אז איפה אורי יגור?"
 כשטל מבין שהמשפחה שלו באמת מתפרקת הוא מגיב בתגובה קלאסית של ילדים שהוריהם נפרדים:" תגיד את האמת אבא זה לא גם קצת בגללי..לא בגלל שהרגזתי אותך?"
ואחר כך הוא מגייס את אלוהים לעזרתו כדי שישנה את המצב.
אבל,רגע ,אולי כל מה שאבא אמר היה רק בצחוק ?
או,אולי כדאי  לנסות ולהשפיע עליהם שלא כדאי להם להיפרד?
כשטל נפגש עם נועה חברתו ורואה את יחסי האהבה בינה לבין אביה שכבר לא גר איתה ועם אמא שלה "העצב טיפה נחלש".
האיור בסופו של הספר מראה לנו טל אחר מתחילתו של הספר:טל מחייך,מנופף ידו לשלום ,כאילו אומר :"יש תקווה ,הכל יהיה בסדר".
לילדים בגיל גן

נמרוד גם וגם / איציק יושע / עם עובד / 2002
לנמרוד יש שני בתים :בית של אמא ובית של אבא.
יש לו גם שתי מיטות ושני דובונים אבל,כלב אחד שהוא של אבא וסוס עץ שהוא של אמא.
לנמרוד יש גם  חבר שמקנא בו על כך שיש לו הרבה דברים פעמיים .
נמרוד מנחם אותו ואומר שיש לשניהם דבר אחד משותף – אבא ואמא שאוהבים אותם מאד.
ללמדך,אבא ואמא  שגרים בנפרד לא שונים באהבתם לילדיהם,מאלה שגרים יחד.
לילדים בגיל גן

כל אחד והמשפחה שלו / יהודה אטלס ויעל משאלי /ראשית 
עלילה מחורזת שמספרת על סוגים שונים של משפחות. גיבור העלילה ,גלעד מתקשה להירדם בלילה שלפני יום ההולדת שלו.
בכיתה שלו יש בכל יום הולדת יש מסורת שחתן יום ההולדת מספר סיפור על משפחתו. גלעד מרגיש יוצא דופן:רק לו יש משפחה "רגילה":אבא ,אמא וכלב.
לכל הילדים האחרים יש משפחות "מיוחדות" : משפחה מאמצת,עם שתי אמהות,עם שני אבות,עם אבא מלח,הורים מתאילנד ופיליפינים,הורים פרודים,משפחות חד הוריות ועוד ועוד.
על המשפחה החד הורית שאבא עומד בראשה כותבים בסיפור: "..אבל כמו שאמא אומרת,אלה החיים./ עדיף גירושים טובים על נישואים רעים/מוטב שני הורים לחוד שקטים ומרוצים / משני הורים ביחד עם המון פיצוצים"....
ספר מלא הומור וחן שמשרטט את מפת המשפחות בעידן המודרני ומעביר את המסר שכל משפחה המתוארת בעלילה היא לגיטימית ואין משפחה טובה יותר או פחות טובה.
ספר שגננות רבות מסרבות להקריא בפני הילדים . מתאים לילדים מגיל שלוש וחצי.

לאמא יש חבר חדש / דפנה חלף /איירה : רוני קורץ / ביתן הוצאה לאור / 1993
תום עבר כבר את המשבר הגדול של פירוק המשפחה שלו.
הוריו כבר גרושים ואבא שלו התחתן עם רותי.
תום מתקשה לקבל את העובדה שלאמא יש חבר. החבר הראשון שלה עזב והוא היה עצוב מאד. לא בגללו, בגלל אמא שנראתה כל כך עצובה.
יהושוע ,החבר השני הכעיס אותו בהתחלה,כי בגללו נשאר תום לבד בלילה כשמא יצאה לבלות איתו.
אבל,בהדרגה מתרגל תום ליהושוע והם מבלים יחד: משחקים כדורגל,הולכים לסרט ומשחקים במשחקים שונים.
פתאם,בוקר אחד,מגלה תום את יהושוע יושב במטבח וקורא עיתון.
ואחר כך הוא מופיע בעוד בוקר,עד שעובדת היותו חלק מיושבי הבית הופך לעובדה מוגמרת.
אבל בלי משבר קטן אי אפשר ותום כועס כשיהושוע מבקש ממנו לסדר את החדר ולהכין שיעורים :" אני חשבתי שזה מאד לא בסדר.אמרתי לו שהוא לא אבא שלי.ושבכלל לא יגיד לי מה לעשות..אבל בלילה לפני השנה חשבתי על זה וקצת הצטערתי.בבוקר,אחרי שהתעוררתי נגשתי ליהושוע ונתתי לו נשיקה.."
הסוף כמובן טוב ואמא מתחתנת עם יהושוע שנכנס לרשימת הטלפונים המשפחתית !
כתוב בפשטות ומשקף רגשות של ילדים במצב דומה.
מתאים לילדים מגיל ארבע.

כולם כבר יודעים / אורית רז / איורים :גיל-לי-קוריאל / כתר / 1990
גיבור העלילה הוא ילד גדול  בכיתות הגבוהות של בית הספר היסודי וקוראים לו רוני.כבר בעמוד הראשון בסיפור מגיעה הבשורה הקשה :" אבא עוזב את הבית... לניסיון."
"תפסתי את הראש בשתי הידיים. הוא היה כבד פתאום".
רוני המום ומרגיש שנפלו עליו השמיים. אבל,כמתבגר טיפוסי הוא מכוון את פחדיו למעמדו החברתי בסביבתו הקרובה. ..."גירושין! במשפחה שלי! הרי זה כמו להודות לפני החברים והשכנים והמורים שמשהו אצלנו בבית פשוט דפוק! "
 ושוב,כיאה לבן-טפש עשרה טיפוסי הוא מרוכז בעצמו ושואל איך מעוללים לו הוריו דבר כזה. כאילו הוא מתגרש ולא אבא ואמא.
גם כאן מופיע רגש האשמה הטיפוסי לילדים שמשפחתם התפרקה :"הם החליטו להתגרש כדי שלא נסבול מהמריבות שלהם. אלוהים אדירים הרי הכל באשמתי. הכל. הרי הם פשוט שמעו בקולי: הם התגרשו בשביל שלא אשמע יותר את המריבות שלהם. אני אשם! אני."
 גיבורת המישנה בסיפור ,גילי האחות הקטנה מרגישה שהיא כבר לא ילדה כמו כולם :" ילדה בלי אבא היא לא ילדה כמו כולם".
סיפור עצוב ומציאותי . מתאים לילדים שקוראים היטב .

ספרי ילדים נוספים בנושא : אמא ואבא כבר לא גרים יחד
הזברה זברוני בתוך הספר -"בתוך הבחוץ " / עודד בורלא
לא לגרש את נני / נורית זרחי
וולפיניאה מומי בלום / נורית זרחי
אימשל / דורית זילברמן
אבא גר בקומה אחרת / בועז זך
שני הבתים של יוני/ מיכל ברקאי
זה אני דן מנאות ירק / עמי גדליה
דן ואבא משפחה / עמי גדליה
חברה לדן,חברה לאבא / עמי גדליה
היום הראשון הכי קשה / לאה נאור

שירים
אבא חורג ו-פי אלף / דליה וינשטיין בתוך "סודות של ילדים אחרים 
ילדים היום ראיתם את אבא ואמא רבים / יהונתן גפן בתוך- "הכבש השישה עשר"
אבא,אבא /  יורם טהר-לב  בתוך – "להפליג עם כוכב" /עורך –אדיר כהן

© כל הזכויות שמורות למרכז נעמה למידע חברתי Simply-Smart | בניית אתרים | קידום אתרים